Back to
Vakantie
Peru

Vakantie: Peru

Dag 8: Colca Canon/Cabanaconde

dag8: Colca Canon/Cabanaconde

Inhoud

Inca Trail 4
Cusco
Lima/Amsterdam

Vandaag stijgen we naar grote hoogte. We steken een pas over op 4910 m.

Vandaag hebben we weer een lange busrit voor de boeg. We hebben een nieuwe bus met nieuwe chauffeur en gids. Het eindpunt van vandaag is Cabanaconde in de Colca Canon. Ik ben vandaag een beetje ziek uit bed gestapt. Aan de diaree. Maar dat mag de pret niet drukken, dus bus in en gaan. Voordat we Arequipa verlaten gaan we aan de Coca. Coca is goed tegen hoogte ziekte, het geeft je extra energie. In een winkeltje slaan we goed in: Coca blaadjes, Coca snoepjes, Coca Toffees en onderweg ook nog Coca thee.

Vicunas Onderweg zien we in de verte de vulkaan Ampu Ambato, de vulkaan waar Juanita is gevonden. We rijden door en komen onderweg veel, heel veel vicuna's tegen in het wild. Vicuna's zijn zeer gewild om hun vacht. Deze kan maar 1 keer in de 5 jaar schoren worden en is mede daardoor erg duur. Verder komen we ook lama's en Alpaca's tegen. Ook de Alpaca vacht wordt veel gebruikt voor truien, mutsen, handschoenen en nog veel meer. Het voordeel van deze wol is dat het niet kriebelt. Dus iedereen gaat opzoek naar truien en vesten van deze wol. En ik moet zeggen, ik heb mee gedaan aan deze zoektocht. Helaas heb ik tijdens de heen reis niets gevonden, voornamelijk omdat ik te lang ben :-).

Voordat we naar het hoogste punt gaan maken we eerst nog een Coca thee stop. Ook hier waren weer vele stands opgesteld volop met koopwaar. Vooral de vrouwen onder ons gingen weer gretig langs de stands om te kijken of er nog iets leuks tussen zit voor zichzelf, of zus, neefje, nichtje, ach laat ook maar. Daar zijn het vrouwen voor, het zit in hun genen :-)

Hoogte: 4900 Meter We rijden door. We zitten ondertussen aardig op hoogte. Zowel Peter als Hans hebben een horloge die over een hoogte meter beschikt. Erg handig. Later kwam ik er achter dat mijn telefoon met GPS ook hoogte kan meten. Ik voel me ondertussen niet helemaal jofel. Deels omdat ik van binnen niet lekker ben, maar ook de hoogte begint invloed te hebben. Op het hoogste punt (4910m) stoppen we voor een fotostop. Ik twijfel nog even, maar kan het toch niet nalaten om uit te stappen en om te zeggen dat ik op dit hoogste punt van de vakantie heb gestaan. Dus de Coca heeft nog niet echt geholpen, maar ik doe het met snoepjes en niet met de pure coca blaadjes zoals sommigen wel doen.

Landbouwers die met ossen die akkers bewerken Nadat we het hoogte punt hebben rijden we naar een dorpje voor de lunch. Ik ben erg blij dat we daar aankomen, want dan kan ik even snel naar het toilet. Daarna lekker eten. Na het eten verzamelen we ons op het pleintje waar ik eindelijk bengelbeestjes tegenkom voor mijn rugzak. Ik koop een lama en een condor. De bus pikt ons weer op en we komen nu oog in oog te staan met de echte Colca Canon. Terrassen, terrassen en nog eens terrassen. Het is adembenemend, erg gaaf. Op een aantal terrassen zijn de boeren bezig met het land te verbouwen en bij 1 stel, stoppen we de bus en de boeren komen enthausiast op ons aflopen om ons te begroeten. Erg grappig. Frans daarintegen die snelt naar de andere groep en vraagt of hij mee mag helpen met het ploegen van het land. De ploeg wordt voortgetrokken door twee mooi versierde ossen. Na deze kennismaking zien we nog veel meer terrassen. Nog verder komen we langs een punt met de naam 'Cruz del Condor'. Het is er heel erg rustig, maar dit is de plek in de Canon als je Condors wilt spotten en dat gaan we over twee dagen doen. Vandaag vlogen er wel hele rare vogels rond.

Aangekomen bij het hotel was het inchecken en naar de kamer. Ik ben geljk het bed ingeschoten want ik had het koud en zat flink te trillen. Het was de bedoeling dat we een uur later weer bij elkaar zouden komen, maar ik ben blijven liggen. Wendy komt nog even checken en heb tegen haar aangegeven dat ik het bed hou. Dat was tevens het einde van mijn dag, want ik heb daarna geslapen en op de WC gezeten :-( Wat de rest heeft gedaan.... ik heb geen idee.