Back to
Vakantie
Peru

Vakantie: Peru

Dag 10: Cruz del Condor/Chivay

dag10: Cruz del Condor/Chivay

Inhoud

Inca Trail 4
Cusco
Lima/Amsterdam

Condors spotten, bezoek aan een Hospital in Chivay en heetwaterbronnen.

De bedoeling voor vandaag is om tegen 8 uur bij Cruz del Condor te zijn om de vlucht van de Condor te bekijken. Bij aankomst op de plek is het een drukte van jewelste. Heel wat anders dan 2 dagen geleden toen we er langs reden. Met bussen vol zijn de mensen hier naar Cruz del Condor gekomen voor maar 1 ding. Een Condor zien vliegen. De Andes Conder is een van de grootste vogels ter wereld. Het kan een vleugelspanwijdte van 3,5 meter hebben. Zowel boven als beneden zitten overal mensen en tot nu toe had niemand nog een Condor gezien. Lang wachten wordt uiteindelijk beloond. Beneden in het dal zien we in een keer een Condor op doemen. Rustig zwevend op de termiek die in het dal aanwezig is. Dan zijn we de vogel weer voor een 5 a 10 minuten weer kwijt. Is ie weg, heeft ie wat gevangen en is vertrokken? Ik zie Wendy naar beneden lopen naar de andere uitkijk plek. Op het moment dat zij daar aankomt vliegt de Condor plotseling daar over de hoofden van de mensen. Ik dacht nog: Wendy zit daar perfect. Maar even later worden ook wij beloond met de majestueuze Condor die boven ons hoofd komt te vliegen. Rustig zwevend maakt het zijn rondjes en dan vliegt hij weg. Tegen 10 uur maakten we aanstalten om weer terug te lopen naar de bus om de reis te vervolgen. Hebben we toch een Condor gezien.

We rijden naar Chivay. In deze stad ligt ook het hotel van vandaag, maar ook wordt er een wandeling van hieruit gestart. Marcel en ik blijven achter. Ik heb er nog even aan lopen denken om mee te gaan, maar Marcel gaat naar het Hospital en het leek mij verstandig om even mee te gaan. Jammer maar helaas, weer geen wandeling. Aangekomen bij het hospital moeten we even wachten totdat een arts vrij komt die ons kan helpen. Eerst ondergaan we een algemene check, hartslag, bloeddruk, gewicht. Daarna even wachten totdat we bij een arts ons verhaal kunnen doen (in het engels overigens) voor een iets uitgebreider onderzoek en uiteindelijk moeten we beide wat ontlasting inleveren voor een onderzoek in het lokale laboratorium. Goed dat is een probleem. Ik heb de vorige dag van Wendy diaree remmers gekregen en daarmee had ik de loop naar de wc weer onder controle. Maar het had als nadeel dat ik daar geen ontlasting voor het lab kon geven, ja heel iets aan het toiletpapier. Was niet voldoende zei men, maar na een half uur kwam de laborant toch met een uitslag voor ons beide en in beide gevallen, niets bijzonders. Er werd zelfs geen medicatie voorgeschreven. Wel een hele lijst met wat we vooral niet mochten eten. Verse groenten, zuivelproducten, fruit. Alles wat gezond is mocht niet meer :-( Daarna zijn we naar het plein van chivay gelopen waar we zouden wachten op de bus, die de wandelaars terug zou brengen. Even wat dingen kopen en op naar de Lodge, onze overnachting plaats, waar we onze spullen op de kamer konden achterlaten.

Daarna gingen we naar de warm waterbronnen van Chivay. Oh, wat was dat lekker zeg. Het water zou een temperatuur hebben van ongeveer 36 graden. Lekker warm, maar de douches waren nog warmer. Na een uurtje dobberen bij maanlicht gingen we het water uit naar de douches. Man wat was dat stuk koud zeg. Ik stond te trillen als een gek, maar na de douche en daarna te zijn afgedroogd was het al een heel stuk beter.

Als afsluiting van de avond gingen we voor het eten naar een restaurant waarbij zowel muziek gespeeld werd als ook gedanst. Leuke afwisseling. Bij een aantal stukken werd ook een korte uitleg gegeven. Ook werden er mensen uit de zaal gehaald om mee te dansen of een dans na te doen.

Voor dat laatste was ik de klos. Maar het deed me ook wel even goed. Ik moest de dans uitvoeren die ze even daarvoor zelf gedanst hadden. Gelukkig had ik een beetje opgelegd, maar met mijn duffe kop was ik er niet helemaal bij. Maar goed, de dans was overzichtelijk. Ik moest de vrouw slaan met een draaiende slinger, maar dat viel nog niet mee. Daarna werd ik 'vergiftigd' en kreeg ik klappen met diezelfde slinger. Als laatste moest ik met de vrouw op m'n schouder het podium verlaten. Dat Was erg leuk en iedereen was er over te spreken. (hadden ze niet verwacht in mijn toestand). Daarna moest een vrouw die uit het publiek was gehaald het zelfde doen. Daarna werd er gestemd wie van ons twee het beste was. Door middel van applaus werd er geen beslissing geforceerd. Om toch een winnaar aan te wijzen werd de beslissing geforceerd door het drinken van een groot glas Pisco Sauer. Wie het glas als eerste leeg had is de winnaar. Tja, als een beetje Achterhoeker kun je een drink contest niet op je laten zitten, ook al ben je niet helemaal lekker :-) And the winner is........