Back to
Vakantie
Peru

Vakantie: Peru

Dag 7: Arequipa

dag7: Arequipa

Inhoud

Inca Trail 4
Cusco
Lima/Amsterdam

Vandaag maken we een toeristische tocht door Arequipa.

Vandaag ga ik samen met Annemarieke, Hillegonda, Marcel en Peter de stad in om de toerist uit te hangen. Het grootste gedeelte gaat mee met een Reality Tour door Arequipa, maar dat zagen wij niet zozeer zitten. Eerst zijn we naar het centrum gelopen voor een ontbijt. Wij komen uit bij een restaurant die ook toegang bied tot het dak. In plaats van het gebruikelijk brood ontbijt kunnen we nu wat varieren bijvoorbeeld met pannekoekjes. Na het ontbijt zijn we het dak opgelopen om vandaaruit mooie plaatjes te kunnen schieten. Vooral het plein is er mooi om te zien vanaf hier.

Kathedraal Daarna maken we ons op voor een rondtocht door de stad. We pakken de route zoals deze in de Lonely Planet staat beschreven en we beginnen bij Iglesias de la Compania. Zoals we later merken beschikken de meeste kerken voor geweldige altaren en zijaltaren. Erg indrukwekkend. Ook de voorgevel van de kerk is er gedetaileerd. We lopen door naar de Kathedraal die aan de rand van het plein staat. Deze heeft een geheel ander binnenkant, maar op andere details weer mooi versierd. Achterin staat een groot luchtorgel. We vervolgende de route en komen langs de Casa Ricketts op. Tegenwoordig is het het onderkomen van de Banco Continental. Vooral de waterspuwers vallen op door de moderne regenpijpen. Volgende stop is de Casa de Moral. Dit is ingericht als een kleine museum over hoe de mensen hier geleeft hebben. Het interieur, de wandbeschilderingen. Bij het buitengedeelte kunnen we ook het dak van het huis beklimmen en hebben daar een mooi uitzicht over de stad en ook van de bergen rondom Arequipa.
Monasterio de Santa Catalina Het laatste bezoek voor we gaan lunchen is het Monasterio de Santa Catalina. Dit is het voormalige klooster van de stad en het is een stad opzich. Er wonen nog steeds een aantal nonnen in het klooster. Het klooster heeft verschillende binnenpleintjes waarvan de muren voorzien zijn van prachtige beschilderingen. We dwalen verder door de stad en lopen door verschillende huisjes, de oude gaarkeuken waar nog veel oude kookgerei te vinden is. Als laatste komen we bij een fontein waar we ook zicht hebben op de toren van de kapel.

Voor de lunch gaan we naar een restaurant achter de kathedraal, dezelfde straat als we de avond daarvoor ook gegeten hebben. Ik zelf bestel een lasagne en dat was de beste die ik sinds lange tijd gegeten had. Tijdens het eten worden we 'lastig' gevallen door allerlei mensen die wat willen verkopen of geld inzamelen voor goede doelen, hoewel wij daar onze vraagtekens bij stelden. Afijn, na de lunch gaan we naar Museo Santuarios Andinas. Hier ligt het Inca meisje Juanita opgebaard. Juanita is destijds geofferd aan de vulkaan Ambato. Zij is zo speciaal omdat ze in zeer goede conditie is doordat ze bevroren was tijdens haar vondst. We beginnen met een film van 20 minuten over de zoektocht naar Juanita, dat was best wel interessant. Daarna gaat de turbo erop. We krijgen een rondleiding door het museum. Onze gids vertelt in het kort over de dingen die in de ruimte stond. Vragen geen vragen, we gaan verder naar de volgende ruimte. "Eh.. mogen we even rondkijken?" Nee geen tijd voor. Uiteindelijk zijn er meerdere 'offers' gevonden en ook van deze zijn artifecten te zien, maar het hoogtepunt was toch wel de glazen kist waarin Juanita opgebaard lag. Door het weinige licht en de drie lagen glas was ze moeilijk te zien.

Nou dat was een kort maar krachtig bezoek. Tijd voor wat ontspanning. We zijn weer terug gelopen naar de straat achter de kathedraal en daar komen we onderandere Wendy en een paar andere van de Reality Tour tegen. Het was een indrukwekkende tour geweest. We kwamen ze tegen in een winkel waar ze ook postzegels verkochten. Deze middag wilde we de briefkaarten schrijven en op de post doen, dus postzegels zijn dan handig. Maar we hebben eerst nog een internet cafe bezocht om de thuisblijvers even een berichtje te geven. Overal in Peru vind je in de grotere steden internet in een cafe, restaurant of waar dan ook. Erg handig. Daarna ben ik samen met Marcel op een terras gaan zitten met een biertje erbij om de briefkaarten te schrijven. Na een half uur kwamen ook de dames achter het beeldscherm vandaan en ook zij pakten nog even een lekker biertje nu het nog kan. Vanaf morgen gaan we verder de hoogte in en wordt alcohol min of meer afgeraden.

's Avonds moesten we ons weer verzamelen bij het hotel waar we werden bijgepraat over de dag van morgen. Dat we naar de Colca Canon gaan en dat we over het hoogste punt van de vakantie zouden gaan, 4910 meter. Daarna zijn we met dezelfde groep van 5 weer de stad in gegaan om samen de dag met een diner af te sluiten.