Back to
Vakantie
Peru

Vakantie: Peru

Dag 5: Puerto Inca

dag5: Puerto Inca

Inhoud

Inca Trail 4
Cusco
Lima/Amsterdam

Vanuit Nasca gingen we 's morgens vroeg onderweg naar Puerto Inca. Dit is een oude vissershaven van de Inka's

Nadat ik 's morgens eens niet door Pepe was wakker gehouden stapten we na het ontbijt weer vol frisse moed in de bus voor een lange bustocht. Na het verlaten van Nasca merkten we dat het best wel waaide. Het zand van de woestijn waaide met vlagen over de weg wat mooie effecten gaf. We reden steeds dichter langs de kust, maar van echt een strand kun je daar niet spreken. Het is echt een woestijn omgeving.

Sacaco Walvis museum Opeens slaan we van de weg af en rijden de woestijn in. We zijn onderweg naar het Walvis museum Sacaco. We moesten ons er niet al te veel van voorstellen, want het zou niet meer zijn dan een skelet met daarom heen een gebouwtje en inderdaad meer was het ook niet. Men had hier in de woestijn, dat vroeger de bodem van de zee was geweest, een skelet van een walvis gevonden. Na een kort bezoek zijn we nog even de vlakte opgelopen waar we nog een skelet tegenkwamen, maar die ligt nog wel in de openlucht blootgesteld aan de weersonstandigheden. Verder werd er driftig gezocht naar haaietanden of iets dergelijk, maar de meesten kwamen niet verder dan een paar leuke schelpen. Patricia had nog wel twee kleine tandjes gevonden.

Een olijf boomgaard midden in de woestijn We rijden terug naar de weg om onze route naar Peurto Inca te vervolgen. Net als je denkt dat we dwars door een woestijn rijden kom je ineens midden in een Olijf boomgaard terecht.!!!! Dat was onverwacht. Er blijkt hier een rivier te lopen dat de grond hier vruchtbaar maakt. Wel een stop waarbij de mogelijkheid bestond om zelf olijven te kopen. Ik heb er eentje geproeft, maar dat is niet aan mij besteedt. We gaan weer verder en even lijkt het alsof we recht de zee in rijden, maar met een bocht naar links vervolgen we de weg. Hier is de helft weg ondertussen vol gewaaid met zandduinen. Even verderop wordt de weg vrijgemaakt door een schovel, maar je kon zien dat deze moeite had om het zand van de weg te schuiven. Een paar kilometer verder en hogerop maken we een fotostop om te genieten van het uitzicht dat we hadden op de zee. De witte branding die stuk sloeg en de ruige achtergrond van de omgeving. Ondertussen veranderd de omgeving weer. Er komt iets meer vegetatie op de bergen en ook de kleuren veranderen nu regelmatig. Dan zijn de bergen rood, dan weer groen, geel. Prachtig om te zien hoe in een korte tijd het landschap zo kan veranderen.

Bovenaanzicht van de vissershaven Puerto Inca Dan komen we aan bij Puerto Inca. We worden gewezen op een Inka Trail waarover de Inka's binnen twee dagen naar Cusco zouden hebben gelopen. We stappen uit de bus en we zien........ alleen een hotel. Meer is er niet. Een hotel aan een baai. Strandje erbij en that's it. Na het inchecken maken we ons klaar voor een wandeling in de omgeving. Dan blijkt dat hierachter een Inka reunie ligt. Dit is de oude Inka haven dat volledig leefde van de vis vangst. We zien een visdroogplaats en de huizen van de bewoners. Dat was voor ons de eerste echt Inka reunie die we deze vakantie te zien kregen en het was best wel indrukwekkend. Maar niets vergeleken met wat we in de laatste week hebben gezien. Daarna zijn we verder de heuvels ingelopen waar we een mooi overzicht hadden op de baai van de oude inka stad en ons hotel. Op de rotsen verderop hielden zich aan aantal kalkoen gieren zich op. We hadden ze al eerder rondom het hotel zien zweven. Later zweefden ze over onze hoofden maar niet om slachtoffers onder de groep te zoeken. Bij terugkomst bij het hotel zagen we een lamme aalscholver. Deze heeft de volgende ochtend niet gehaald en is tot ontbijt van de gieren geworden.

Daarna was het even bijkomen op een verandas van de kamers. Er werd volop genoten van chips, bier en wijn. Konden we weer bijkomen van de lange reisdag en wandeling. 's Avonds was het volop genieten van het eten en de avond werd afgesloten met een kampvuur. Dit was lekker warm, maar achterop de rug was het best wel koud. Die avond redelijk vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag zouden we ongeveer 9 uur onderweg zijn als we naar Arequipa gaan.