Back to
Vakantie
Peru

Vakantie: Peru

Dag 21: Lima/Amsterdam

dag21: Lima/Amsterdam

Inhoud

Inca Trail 4
Cusco
Lima/Amsterdam

Lima en weer terug naar Nederland.

meep, meep, meep, 4 uur. Crisis wat is het vroeg. Ik ben alles behalve wakker en uitgerust. Afijn eerst maar even onder de warme douche om wakker te worden. Damn, geen warm water, dat kon ik nou net even niet gebruiken. Moet dan de laatste dag alles tegen zitten?

Om 5 uur slaan 3 taxi's op ons te wachten die ons naar het vliegveld gaan brengen. De tassen gaan in de twee grootste taxi's en wij stappen in de kleinste. De eerstevraag die de chauffeur stelt is of we naar het trein station moeten??? Huh, het was je toch bekend dat we naar het vliegveld moesten. Afijn. "No to the Airport". Na een half uur komen we aan op het vliegveld. Een paar dragers sloven zich uit om nog snel even een paar Sol te verdienen. Bij het wachten op het inchecken zien we een bord met zaken die niet in de handbagage meegenomen mogen worden. Oeps, er zitten nog zakmessen in de tassen van verschillende mensen, waaronder die van mij. Dus nog snel even overpakken naar de reistas. Na het inchecken nog even de vlieghaven belasting betalen en dan kijken of we ergens kunnen eten. Het restaurant was dicht, maar een koffie corner was wel open en had ook broodjes in de aanbieding.

Na een uurtje vliegen komen we aan in Lima. We hebben nog 8 uur te gaan voordat we met het vliegtuig terug gaan naar Nederland. Patricia had de vorige dag nog geregeld dat er een bus op ons stond te wachten. Wij konden aangeven wat onze plannen waren en de chauffeur zou aan geven of het binnen het tijdsbestek mogelijk zou zijn. Onze eerste stop zou zijn Plaza Mayor. Na de gebruikelijke chaotische rit worden we voor de kathedraal afgezet. We spreken af om tegen 1 uur weer opgehaald te worden. Samen met Tiny en Wendy zijn we eerst de kathedraal binnen gelopen. De kathedraal bevat ondermeer het graf van Pizarro, de Spaanse veroveraar van peru. Ook de vele grote zij altaren waren schitterend om te zien. Na een half uurtje daar te hebben doorgebracht zijn we naar het oude station gelopen. Even binnen gekeken en daarna weer verder gelopen. Daarna weer terug naar het plein. Het plein behoort tot het Wereld Erfgoed vanwege de prachtige houtgesneden balkons. Verder staat het presidentieel paleis ook aan dit plein.

Daarna zijn we de drukke winkelstraat ingelopen. Het zag er allemaal best wel leuk uit, maar na wat we de afgelopen drie weken hebben gezien en meegemaakt, kon heel Lima me niet meer boeien, ook vanwege de vermoeidheid. Goh wat wilde ik graag een bed zien. We zijn nog even de kerk binngengelopen waarin de allereerste christelijke mis is voorgedragen. Ook hier weer indrukwekkende zijaltaren. We lopen de straat verder door. We komen dan uit bij Plaza San Martin. Daar staat een groot standbeeld van de Argentijnse Generaal San Martin. We lopen weer terug de straat in om even later te gaan lunchen bij een Amerikaans aandoend fastfood restaurant. Daar hebben we alle drie ongegeneerd een hamburger gegeten. Het was weer tijd om terug te gaan naar Plaza Mayor. Onderweg hebben we nog verschillende winkels van binnen bekeken en Wendy heeft nog een paar All Stars aangeschaft. Aangekomen op het plein zien we Hans en Cornella zitten. We zijn gezellig aangeschoven en werden zowaar voorzien een echt kopje koffie en voor niets. Als tegenprestatie moesten we wel op de foto en werden video beelden gemaakt van alle mensen die op het plein zaten. Dit alles ter promotie van de Peruaanse koffie. Waarom hebben we tijdens de vakantie niet vaker van deze koffie kunnen genieten in plaats van de Nescafe koffie, want het smaakte heerlijk.

Tegen 1 uur komen we de rest ook weer tegen bij de Kathedraal. Een aantal wordt nog even geinterviewd, maar dan komt de bus aanrijden en gaan door naar het Museo Nacion, Het Nationaal Museum. Ik was weer even blij om te kunnen zitten. Tijdens de zit op het plein merkte ik dat mijn ogen niet echt blij waren met het scherpe licht. We hebben ongeveer een 2 uur doorgebracht in het museum dat in vogelvlucht de geschiedenis van Peru laat zien van ver voor christus tot aan de Spaanse verovering. Er was veel keramiek te zien. Een half uur voor vertrek nog met een aantal mensen koffie gedronken en daarna was het door naar het vliegveld. We hadden nog een rondrit door de wijk Mira Flores willen maken, maar daar was door het verkeer geen tijd meer voor. Op de weg terug naar het vliegveld Hadden we nog een kleine aanvaring met een mede weggebruiker. Het heeft mij de hele vakantie al verbaasd dat we niet meerdere ongelukken of aanrijdingen zijn tegen gekomen. Gelukkig duurde het oponthoudt niet al te lang. De schade bleek ook nog wel mee te vallen, maar wellicht dat de bus eigendom is van de chauffeur zelf, dat zou voor hem een flinke tegenslag zijn.

Na een uitladen van de bus en een bedankje aan de buschauffeur gaan we ons inchecken voor de vlucht naar huis. Het is ontzettend druk voor de balie en het duurde zeker een half uur voordat wij onze bagage konden inleveren en de tickets in ontvangst nemen. Na het inchecken en het betalen van de luchthaven belasting maken we ons op voor de laatste inkopen. Ten eerste om nog leuke dingen te kunnen kopen, maar ook om van de laatste Soles af te komen, want die zijn niet veel waard als je deze in Nederland wilt inwisselen. Daarna weer een tijdje wachten totdat alle eerste klas passagiers aangekomen zijn, kijken naar al die flessen Pisco voor ons en dan kunnen wij gelukkig boarden. We stijgen op.
Adios Peru
Het einde van een drie weken vakantie. Zitten en slapen. Oh nee, eerst even wakker blijven tot aan het eten. Beetje bij praten, filmpje kijken (wat deden mij ogen zeer van vermoeidheid). Gelukkig het eten. Dan smaakte prima en als toetje een slaapmustje ehhh likuurtje. Nog even de film afkijken en daarna slaaaaaaaaapen. Voor de verandering heb ik eens een keer echt geslapen in het vliegtuig, maar dat kon ook bijna niet anders. 6 uur geslapen. Ik ben vermoeider het vliegtuig ingestapt dan dat ik er weer uit ging. Meestal is dat andersom na zo'n lange vlucht.

Na 12 uur stappen we uit en lopen we richting de bagageband. Het blijkt dat wij de enigen zijn die op Schiphol zijn uitgestapt. De rest is schijnbaar op doortocht. Dan is het tijd voor afscheid. Na drie weken met elkaar optrekken is het toch een vreemd einde van de vakantie op deze manier. Even een hand geven en/of een zoen, tot ziens. Als we de deur uit lopen staat Adriana ons op te wachten. Zij is mijn taxi terug naar huis. Ook dat is weer een aparte ervaring. Rijden op de relatief rustig wegen in Nederland. Later op de avond ben ik nog even naar buiten gegaan, maar ik had het idee dat ik hier niet thuis hoorde. Een heel rare beleving was dat. Maar aan de andere kant, was het ook wel weer goed om thuis te zijn. Lekker in je eigen bed liggen, radio luisteren en TV kijken. Allemaal dingen die ik eigenlijk de afgelopen drie weken niet heb gemist.

Tja en daarna kom je weer in je gewone dagelijkse ritme terecht. Heb je vakantie gehad, nou na twee dagen was ik dat gevoel even kwijt, maar het werken aan deze site heeft mij in iedergeval nog een maand extra gegeven om alle herinneringen nog even de revue te laten passeren en dan besef je weer wat voor geweldige tijd ik die drie weken heb gehad. Leuke mensen ontmoet en een geweldig bak aan ervaring op gedaan. Ik zou het zo weer doen (maar dan zonder ziek te worden :-) Ik wil Sawadee en vooral iedereen die mee is geweest bedanken voor de schitterende drie weken in Peru.