Back to
Vakantie
Peru

Vakantie: Peru

Dag 4: Nasca

dag4: Nasca

Inhoud

Inca Trail 4
Cusco
Lima/Amsterdam

De vierde dag zou een drukke ochtend worden. We zouden een begraafplaats bezoeken, een keramiek museum/bakkerij, aquaducten bezoeken en dan nog zorgen dat we tegen 11:30 bij het vliegveld zouden zijn voor de rondvlucht boven de Nasca lijnen.

Chauchilla Na het ontbijt stappen we weer in de bus en deze keer zouden we in de buurt van Nasca blijven. De eerste stop was de begraafplaats 'Cementerio de Chauchilla'. Een aantal jaren geleden lagen de resten van de lijken verspreidt over de vlakte van het kerkhof. Deze waren zo achtergelaten door de graafplunderaars welke geen enkele aandacht hadden voor de lijken, maar alleen oog hadden voor de schatten die gevonden werden in de graven. Tegenwoordig zijn de vlakten grotendeels opgeschoond en heeft men de vroegere graven gereconstrueerd. De graven bestonden uit stenen muren waarin de mummies werden neergezet samen met allerlei kostbaarheden als sierraden, potten van keramiek en andere waardevollen spullen, zodat de mummie vast wat spullen voor het hiernamaals toe z'n beschikking had. De mummies zijn overigens wel authentiek.

De volgende stop is een keramiek museum. Hier wordt nog volgens de oude werkwijze keramiek vervaardigd en beschilderd. We kregen een korte uitleg over de gebruikte materialen en hoe men ter werk ging. Daarnaast bestond er de mogelijkheid om hier wat keramiek te kopen. Dit ging samen met een certificaat, dat aangaf dat het niet gaat om een origineel examplaar uit de Nasca periode.

aquaducto Na dit korte bezoek gingen we gelijk door naar Aquaducto Cantallo. Deze lokatie staat bekend om de spiraalvormige watergaten in de grond om zo bij de ondergrondse rivier te kunnen komen voor hun water voorziening.
We lopen eerst langs een kanaal dat door de Inka's is aangelegd. De kanten van het kanaal zijn zodanig gebouwd dat ze een natuurramp kunnen overleven, want het staat er nog steeds. Daarachter komen we bij de spiraalvormige gaten in de grond. Hieronder loopt een ondergrondse rivier en om bij het water te kunnen komen hebben ze deze gaten gemaakt, die spiraalvormig naar beneden lopen. Er liggen er een stuk of 8 a 9 van dit soort spiralen achterelkaar. Waarschijnlijk heeft er bij elke spiraal een woning voor gestaan. Leuke wetenswaardigheid is dat een aantal Nasca figuren ook spiraalvormige lijnen hebben, zoals bijvoorbeeld de aap. Het blijkt dat onder deze spiraalvormen grote hoeveelheden water is gevonden.

vliegtuig Bijna een uur later dan gepland ging het toch echt naar het vliegveld voor een rondvlucht over de Nasca lijnen. Voor de meeste was dit het hoogtepunt van de vakantie tot nu toe, maar ja, we zijn net 4 dagen onderweg. Voor mij was het tweeledig. Ik weet dat ik niet van kleine vliegtuigjes hou, maar aan de andere kant ben ik gek op vliegtuigen. Met groepen van 4 of 5 gingen we de lucht in. Ik zat met 4 anderen in een 6 persoon Cesna, ik voorin en had dus goed zicht op datgene dat in de cockpit gebeurde. Na het opstijgen ging het richting de lijnen. We beginnen met de vissen. Zoeken, zoeken, oh daar. Jeetje wat klein. Ja je zit op ongeveer 2 a 3 km hoogte. Dat was een kleine tegenvaller vond ik zelf. Daarna de Astronout, dat was duidelijk. Daarna ben ik er niet helemaal meer met de gedachten bij geweest, want mijn aandacht ging even uit naar het kotszakje. Met periodes van kokhalzen heb ik toch de meeste lijnen wel gezien, maar helaas had ik niet de handen vrij om nog meer foto's te maken. Na een half uurtje denk ik, zetten we de landing in en staan we weer met beide benen op de grond. Ik was niet de enige die met een vol zakje terugkwam. Schrale troost :-)

s' Middags gaan we terug naar het hotel. Nog even de stad in om wat eten te kopen voor de lange tocht van morgen. Daarna terug naar het hotel om lekker het zwembad in te glijden en daarna nog genieten van het zonnetje. Het was lekker relaxen die middag. 's Avonds hadden we een barbeque. Er werd vlees en kip bereidt op de bbq en daarnaast hadden ze een tafel vol met verse en gekookte groenten. Het was erg smakelijk.

's Avonds nog even met Wendy de stad in geweest om nog wat geld te pinnen. Daar kwamen we Frans en Yvon nog tegen en hebben we met z'n vieren nog even een capacinno gedronken bij een koffiehuis. Men deed erg d'r best om er een goed uitziende Capacinno op te dienen, maar doordat het zolang duurde was ondertussen de koffie koud geworden.