Back to
Vakantie
Peru

Vakantie: Peru

Dag 13: Titicacameer/Taquile

dag13: Titicacameer/Taquile

Inhoud

Inca Trail 4
Cusco
Lima/Amsterdam

Afscheid van de families, Taquile en weer terug naar Puno.

Het was de volgende dag weer vroeg op. Na het ontbijt kregen we allemaal een mooie bloemenkrans van Kantuta (Cantua buxifolia, ook wel de heilige bloem van de Inca's genoemd). Het is de nationale bloem van Peru. Iedereen had een andere krans wat het geheel erg vrolijk maakte. Na het afscheid in de haven van Amantani, stapten we op de boot voor een korte bootreis naar het nabij gelegen eiland Taquile.

Op Taquile leggen we aan voor een volgende wandeltocht. Na de nodige sanitaire stop is iedereen klaar voor de eerste stijle gedeelte. Iedereen steunt en kreunt zo op de vroege morgen, maar geleidelijk wordt het pad wat minder stijl en is het genieten van de omgeving. Vooral het uitzicht op het meer is prachtig, met z'n donker blauwe water. De eerste stop maken we op een plein halverwege het eiland. Hier hebben we even weer wat tijd voor ons zelf. Er staat een oude kerk toren, er is een foto museum en een brei 'fabriek' waar van alles en nog wat aan gebreide truien, mutsen, handschoenen e.d. verkocht werden. Het eiland staat ook bekend om de breiende mannen. Ik heb er maar 1 gezien, maar er schijnen er meer rond te lopen. We hebben voornamelijk de rust even gepakt om ook te genieten van de uitzichten over het eiland en het meer.

Een een uurtje liepen we door en komen we uit bij een restaurant waar we onze lunch nuttigen. Daar geeft de gids ondermeer uitleg over de klederdracht. Men kan aan de muts of het band om het middel van de man zien of hij single of getrouwd is. Alles is door de man zelf gebreidt. Voor de vrouwen was een soortgelijk iets, maar dat schiet er even bij in. De lunch liet zicht weer lekker smaken. We vervolgen de wandeltocht naar de andere kant van het eiland, waar ook de boot ons weer opwacht. Het was een pittige daling, die vergelijkbaar zou zijn met de trappen die we op de inkatrail tegen zouden gaan komen. Nadat iedereen de tocht naar beneden heeft voltooid vertrekt de boot voor een 3 uur durende tocht met als eindbestemming Puno. Het was lekker weer en iedereen zat achterop of bovenop te genieten van de zon. Wel goed blijven smeren en drinken :-)

Bij terugkomst in Puno staat een bus ons op te wachten ons terug te brengen naar het hotel, hetzelfde hotel als waar we voor vertrek ook hebben gezeten. On ze bagage was daar ook achter gebleven en bij aankomst op de kamer was de bagage aanwezig en ook werd de was weer terug gebracht. Deze had ik bij aankomst in Puno ingeleverd en dat was best wel nodig, vooral ook omdat over twee dagen de Inca Trail voor de deur staat.

Na eerst m'n reisverslag heb bijgewerkt merk ik dat iedereen al de stad is ingetrokken. Dat is het nadeel van een kamer voor jezelf te hebben. Je hebt niet direct iemand om mee op te trekken. Afijn. Ik ben zelf even de stad in gegaan en ben daar een aantal van de groep weer tegen gekomen en afspraken gemaakt voor het avond eten. Na eerst wat gewinkeld te hebben, treffen we, Annemariek, Carla, Hillegonda, Margreet en ik, elkaar om op zoek te gaan naar een restaurant. We komen uit bij een Italiaan waar we goed gegeten hebben. Later lopen ook Peter en Marcel nog binnen om de groep compleet te maken. Na het eten trekken we ons weer terug naar het hotel voor een gezonde nachtrust. De volgende dag zou zo'n beetje de langste reisdag worden, ca. 9 uur inclusief wat tussenstops, maar toch!!!